29 شهریور 1403

  • 1403/06/28
  • - تعداد بازدید: 4
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان زرقان

به مناسبت هفته ی دفاع مقدس برگزار شد: برگزاری نشست آموزش سلامت ویژه ی خانواده ی معزز شهدای شهرستان زرقان

در جلسه ای که به مناسبت هفته دفاع مقدس در دفتر بنیاد شهید شهرستان زرقان و با حضور والدین و همسران بزرگوار شهدای این شهرستان برگزار شد، حاضرین در خصوص سلامت روان و تغذیه سالم ویژه این گروه سنی آموزش دیدند.
دکتر سید حسن احمدی معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان و رئیس مرکز بهداشت زرقان گفت: در آینده ی نزدیک با رشد جمعیت سالمندان در جهان رو به رو خواهیم شد. در سال ۱۹۷۵ افراد بالای ۶۰ سال ۳۵۰ میلیون نفر بوده است، این در حالی است که پیش بینی می شود این آمار در سال ۲۰۲۵ به یک میلیارد و یکصد و بیست و یک میلیون نفر خواهد رسید. پس لزوم شناخت بهتر سالخوردگان اعم از نیازها، اختلالات روانپزشکی، احساسات و راهکارهای پیشگیری از بیماری در آن ها بیشتر می شود.
شمیم اسلام پور کارشناس واحد سلامت روان شبکه بهداشت و درمان زرقان نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از اختلالات شایع در دوران میانسالی و سالمندی اختلالات خواب، شکایت های جسمی پی در پی و افسردگی می باشد علایم شناسایی و راهکارهای درمان در این نشست آموزشی ارائه داده شد. سالمندان گرامی در صورت مشاهده ی علائمی از جمله تغییرات در اشتها و خواب، درد های جسمانی مکرر، خستگی و بی انگیزگی می توانند با مراجعه به مراکز جامع سلامت از خدمات روانشناسی رایگان بهره مند شوند.
ندا خرمی کارشناس واحد سلامت سالمندان شبکه بهداشت و درمان زرقان نیز ضمن برشمردن عواملی که باعث بروز سوء تغذیه، چاقی، یبوست و پوکی استخوان در سالمندان می‌شوند، افزود:
سوء تغذیه در سالمندان نسبت به سایر گروه‌های سنی عوارض و خطرات به مراتب سخت‌تری را به بار می‌آورد. در  قدم اول سیستم ایمنی بدن به طور قابل توجهی تضعیف می‌شود. این موضوع باعث آسیب‌پذیری بیشتر بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود. استفاده از رژیم غذایی پرفیبر، مصرف مایعات و ورزش و تغییر شیوه زندگی  بهترین روش پیشگیری از یبوست در این گروه سنی می باشد. البته باید توجه کرد گاهی داروهای مصرفی سالمند نیزمیتواند در ابتلای وی به بیماری یبوست نقش داشته باشد. از آنجا که سالمندان به علت مشکلات شایع شناختی و حافظه و ایجاد ارتباط با پزشک قادر به بیان مشکل اصلی خود و شرح حال دقیق دادن نیستند، لزوم توجه به ارزیابی جامع سالمند صرف‌نظر از شکایت اصلی بیمار بسیار مهم است. پایان خبر../

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 108879
کلیدواژه